Užgavėnės - paskutinė mėsėdžio diena, žiemos palydų, žiemos
išvarymo, daugelio dar vadinama vaisingumo žadinimo, skalsos ir gausumo
skatinimo švente. Ji buvo žinoma net ir pagonybės laikais. Seniau ji vadinta
Ragučio švente.
Pagal seną tradiciją Užgavėnės turėtų būti švenčiamos net 8
dienas (pradedant sekmadieniu. Na, o tikroji Užgavėnių diena - 46-oji diena
prieš Velykas.
Dabartiniai Užgavėnių papročiai - tai senovėje buvusių
šventės apeigų, kuriomis būdavo siekiama nulemti derliaus gausumą, mūsų dienas
pasiekusi dalis.
Tą dieną pagal
tradiciją niekas nedirba.
Labiausiai
Užgavėnės, ypač Žemaitijoje, garsėja persirengėlias, dažniausiai Užgavėnių
ubagais ar žydais vadinami. Šie persirengėliai daug kur panašūs į tuos, kurie
po kaimus vaikšto Saulėgrįžos švenčių ciklo metu. XX a. pabaigoje Užgavėnės
daugelyje Lietuvos regionų, išskyrus Žemaitiją, buvo primirštos, tačiau apie
1985-uosius-1990-uosius metus jos vėl buvo atgaivintos. Žemaičių Užgavėnių
tradicijas perėmė ir kiti regionai, ši šventė labai mėgstama pasidarė Vilniuje,
Kaune.
Balys Buračas
knygoje „Lietuvos kaimo papročiai“ (Vilnius, „Mintis“, 1993, p. 171) rašo: „Per
šventes buvo rengiamos iškilmingos vaikštynės, kuriose, keršus jaučius
pasikinkę, vežiojo kažkokią baidyklę arba maumą, lydimą daugybės palydovų,
apsirengusių keistomis baisybėmis ir giedančių, muzikai pritariant, ypatingas
giesmes.“ Ko gero, iš tų baidyklių palaipsniui atsirado Morė (Kotrė), kiti
Užgavėnių persirengėliai.
Žemaitijoje
svarbiausia Užgavėnių karnavale - pamėklė Morė (dar vadinama Kotre). jau
minėtoje knygoje (p. 171-172) B. Buračas nurodo, kad „Kretingos apylinkės
genčių, Kuršaičių ir daugely kitų kaimų per Užgavėnes buvo, o kai kur ir dabar
tebėra paprotys rengti Mores. Morei aprengti ypatingų rūbų ar kitų dalykų
nereikia. Paimama kokia palinkusio medžio pašliūža ar senų rogių pavaža, į tą
pavažą įkalamas paprastas mietas, o ant mieto užmaunamas senas medinis ratas.
Prie rato prikalami kokie trys pagaliai, kurie laiko Morę ir atstoja jai kojas.
Taip ant to rato sukryžiuotų pagalių užvelkamas koks nors senoviškas marginis
sijonas ir kiti moteriški rūbai. Galva aptaisoma lininiais plaukais. Ant galvos
uždedamas eglišakių vainikas. Galva ir pati Morė apkaišoma įvairiais margais
popierėliais. Į rankas įkišamas spragilas, kuriuo ji vežama švaistosi kaip
gyva. Todėl, kas norėtų ją pripuolęs nupešioti, negalėtų, nes gautų spragilu
per galvą. Be to, Morės palydovai, apsirengę įvairiomis baidyklėmis, šakėmis,
virpčiais, pušinėmis šluotomis ir šiaip pagaliais apsiginklavę, saugo, kad,
susidūrę su priešingos pušės Užgavėnių vėzdininkais, neprarastų savo mylimos
Morės. Dveji vėzdininkai susidūrę susipeša. Nugalėtojai atimtą Morę užvelka ant
aukšto kalno ir sudegina. Seni žmonės mena, kad prieš 40-50 metų Morę rengdavo
ir po kaimus vežiodavo ypač Šiaulių ir Raseinių apskrityse.“ Dabar bene
svarbiausias, Balio Buračo knygoje nepaminėtas Morės akcentas - išryškintos jos
moteriškos kūno formos, ypač krūtys, ryškiai išdažytas veidas. Vežama Morė ant
rato sukasi, visur aplinkui didžiausias triukšmas - paleidžiami į darbą
barškalai. Dažnai jos rankose, be botago ar spragilo, dar būna ir šluota. Po
kaimą, miestelį ji dažniausiai pradedama vežioti dar prieš pietus.
Anot Balio Butačo
(ta pati knyga, p. 175), „Morės vežimas taip pat turi savo reikšmę. Jis
padarytas iš pusės rogių ir pusės ratų. Vadinasi, pusę žiemos važiuojama
rogėmis, o antrąją pusę - ratais.“ Kretingoje seniau Morės vežimą traukdavo
keletas piemenukų ir pusbernių. Dabar dažniausiai - arklys.
Tradicinis per
šią šventę ir „Užgavėnių bičių“ vežimas - į vežimaitį įkeliama statinė su
vandeniu, už jo susitupia mergaitės, kurių rankose eglišakės. Vežėjas
aptaisomas lyg koks meška. Toks vežimas pasuka per gyvenvietę, o vežėjas
šaukia: „Vandens, vandens!“ Merginos - tariamosios bitės - dūzgia kaip
įmanydamos. kai pro šalį važiuoja toks vežimas, sodybos šeimininkė stengiasi
suspėti išbėgti su kibiru šalto vandens ir juo apipilti mergaites, t. y.
„bites“. jei joms tai padaryti pavyksta, gali tikėtis gero derliaus. Na, o kad
mergiotes nuo šalto vandens apsaugotų, vežėjas moteris nuo vežimo tolyn botagu
gena (betygaliečių tradicija).
Be Morės ir jos
palydos, Žemaitijoje per Užgavėnes visada gausu triukšmą keliančių kitų
persirengėlių, juokdarių ir išdaigininkų. Jų vaikštynės po kaimus tęsiasi nuo
ryto iki sutemstant. Juos dažniausiai sekioja ir neperirengę vaikėzai, kiti
Užgavėnių dalyviai. Dažniausiai per Užgavėnes persirengiama žydais, elgetomis,
čigonais, jaunavedžiais, daktarais vengrais. Žemaitijoje gausu ir kaukių,
vaizduojančių gyvulius. Tai arklys, ožys, gervė; malpa (beždžionė), kiti
gyvuliai. Demoniškas būtybėms atstovauja giltinė, velnias, raganos. Užgavėnės,
be Kanapinio ir Lašininio, jų kovos, Morės sudeginimo ant laužo (Vilniuje
įsigudrinta jas jau ir skandinti) - ne Užgavėnės. Visa tai simbolizuoja
nenorinčio pasitraukti mėsėdžio arba žiemos (Lašininio) kovą su žmonių
išsiilgtu pavasariu arba pasninku (Kanapiniu), kuris p[er kitą šventę - Velykas
- pagal tradiciją išvejamas. Seniau Lašininio ir Kanapinio kovos daug kur vykdavo
Pelenų dieną.
Pamėklė Morė
(Kotrė) ant laužo sudeginama Užgavėnių žydams dažniausiai jau aplankius visas
sodybas, visas tokiai šventei tinkamas dainuškas išdainavus, sočiai Užgavėnių
vaišių prisivalgius.
Po Užgavėnių
laužo Užgavėnių žydai ir juos lydėję šventės dalyviai neišsibarsto. Priešingai.
Jie susimeta į būrelius, sudeda į vieną krūvą tai, ką jiems vaikštant po
sodybas pasisekė prisirinkti, kas dosnių šeimininkų pridovanota, ir vaišinasi
iki išnaktų, bandydami atsidainuoti, atsivalgyti ir atsigerti už visą
artėjančią gavėnią, pasninką, kuris tęsiasi 7 savaites.
Kai kur seniau
Užgavėnes apvainikuodavo vakarėliai, o juose būdavo rodomi įvairiausi
vaidinimai: „Fotografai“, „Žydai“, „Piršliai“, „Jaunieji“ ir kt.
UŽGAVĖNIŲ VALGIAI
Sakoma, kad jei
per Užgavėnes gerai pavalgysi, per visus metus būsi sotus, riebus ir stiprus.
Užgavėnių dieną valgoma daug kartų - nuo 7-9 iki 12.
Mėsos
pasiruošiama daug, bet tiek, kad visa ji Užgavėnių dieną (kol sumigs visi
Užgavėnių kaukininkai) būtų suvalgyta, nes jei liks, suges - po Užgavėnių
prasideda Pelenų diena (Pelenija), o su ja ir gavėnia, kai mėsos jokiu būdu
valgyti negalima.
Šiupinys-
senovėje per Užgavėnes labiausiai buvęs paplitęs patiekalas Žemaitijoje. Dabar
jį daug kur jau yra pakeitę blynai.
Šiupinys verdamas
iš kruopų, žirnių, miltų, pupelių, lašinių, į jį pridedama įvairių prieskonių.
Svarbiausias šiupinio akcentas - kiaulės uodega. Sakoma, kad tas, kas ją
šiupinyje pirmasis suras, pirmas ir žmoną ves. Suradęs uodegą, jaunikaitis ją
perduoda piemeniui, kad tas geriau bandą ganytų. Kai kuriose Žemaitijos vietose
prie šiupinio išvirdavo ne kiaulės uodegą, o kiaulės galvą (Tauragė. Lietuvos
tautosakos archyvas, 1284/257. 1937 m. užrašė A. Butkus
Laukuvos
apylinkėse šiupiniu vadindavo kruopų košę su gaidžio mėsa (pasturgaliu).
Užgavėnių vaišės
užsitęsdavo ilgai, iki pat paryčių ir visą tą laiką būdavo sočiai ir mėsiškai
valgoma - sakoma, kad per Užgavėnes mėsą gali valgyti iki to laiko, kol
atsiguli.
Šiaip jau
užgavėjimo laikas - pusiaunaktis. Jam atėjus, pvz., Tauragėje giedodavo giesmę
„Kurs kentėjai“ (Lietuvos tautosakos archyvas 1609/240). Kitur Užgavėnių
dalyviai, norėdami pratęsti linksmybių laiką, paslėpdavo gaidį (pusiaunakčio
simbolį) po duonkubiliu ir užgavėdavo tik auštant
Kunkis (sutinė,
šutynė)- šutintos bulvės su mėsa. Bulvės nuskutamos ir kartu su mėsa sudedamos
į vandenį, kurio užpilama mažiau negu verdant sriubą, bet daugiau negu
paprastas bulves. Viskas šutinama kol bulvės gerai išverda. Po to sudedami
prieskoniai ir patiekalas jau paruoštas. Tuo atveju, kai mėsa iš anksto jau
gerai išvirusi, ji kartu su sultiniu sudedama ant išvirusių bulvių ir dar kiek
pašutinama.
Blynai.Tradiciniai
- mieliniai. Žemaitijoje tešlą Užgavėnių blynams kai kur visą parą raugindavo.
Iš tokios tešlos iškeptus blynus „pampučkomis“ vadindavo.
Alus.Be alaus
Užgavėnės - ne Užgavėnės. Žemaitijoje seniau alų Užgavėnėms užraugdavo dar po
Kalėdų.
SPĖJIMAI PAGAL UŽGAVĖNIŲ ORĄ
Jei Užgavėnių dieną saulėta - pavasarį reikia anksti sėti
(Plungė);
Jei Užgavėnių dieną sulauki kritulių - tais metai gerai augs
javai, nežiūrint kur juos pasėsi (Žemaičių Kalvarija);
Jei per Užgavėnes sausa - sėjos metu reikia būti atsargiam.
UŽGAVĖNIŲ BURTAI, ŽAIDIMAI (Šilalės rajonas)
Užgavėnių dieną susirenka mergaitės, paima tris lėkštes. Į
vieną lėkštę įpila žemių, į kitą įdeda rūtų vainiką, o į trečią - žiedą. Po to
paeiliui mergaitėms užriša akis, paveda jas toliau nuo lėkščių, apsuka jas ir
parodo, į kurią pusę eiti link lėkščių. Jei mergaitė pirmiausiai paliečia
lėkštę su žiedu - po Velykų ji greitai ištekės, jei lėkštę su rūtų vainiku -
liks jauna merga, jei prisilies prie lėkštės su žemėmis - gali tikėtis mirties.
Šilalės rajono Nevočių kaime iki šiol žinomas toks Užgavėnių
burtas:
Per Užgavėnes suskinamos vyšnių šakelės, jos atitinkamai
pažymimos ir pamerkiamos į vandenį. Tas, kurio suskintos šakelės iki Velykų
pražįsta, greitai ištekės arba ves. To, kurio tik lapeliai išsiskleis, tais
metais sau poros dar neras. Liūdniausia bus tam, kurio šakelės, sukrovusios
žiedus, Velykų rytą juos numes.
Šilalės rajono Kiaukų kaime Užgavėnių vakare kambaryje į
eilę sudedamos įvairių žmonių klumpės. Po to paskutinė klumpė keliama į priekį
tol, kol viena klumpė išeina pro duris. Sakoma: tas, kieno klumpė „išėjo pro
duris“, Velykų nebesulauks.
Per Užgavėnes reikia nuo kalniuko važinėtis. Tikima, kad
tas, kuris per Užgavėnes iškrenta iš rogių, sniege išsivolioja, žemei padeda iš
pašalo išsivaduoti.
Per Užgavėnes įprasta laistytis vandeniu - nuo seno manyta,
kad taip galima pagreitinti pavasarį ir žemės atgimimą.
UŽGAVĖNIŲ DARBAI (dažniausiai dirbama tik iki pietų)
Užgavėnių dieną reikia važinėtis, jei tik įmanoma, rogėmis.
Sakoma, kad geresni bus to žmogaus išauginti javai, linų pluoštas ilgesnis,
kuris Užgavėnių dieną toliau nuvažiuoja (geriausiai, jei važiuoji stačias);
Užgavėnių dieną pravartu ir į svečius eiti - kuo toliau
nueisi, tuo linai geresni, aukštesni bus, turės geresnį pluoštą.
Supimasis - tradicinis Užgavėnių užsiėmimas. Tikima, kad
supimasis per Užgavėnes taip pat lemia javų derlingumą. Supynes anksčiau
įtaisydavo tiek daržinėje, tiek ir kieme. Sakydavo, kad kuo aukščiau įsisupsi,
tuo ilgesnis bus linų pluoštas.
Dūnininkų krašte buvo tikima, kad kuo balčiau Užgavėnių
dieną baltinius išvelėsi, tuo bus tais metais geresni linai, karvės duos
daugiau pieno.
Sei Užgavėnių dieną vysi pančius, arkliai bus riebesni.
Per Užgavėnes reikia mesti audeklus - geriau derės linai.
Anot Varnių gyventojų, jei nori, kad geriau javai augtų,
Užgavėnių dieną į laukus išvežk bent vieną vežimą mėšlo.
Jei nori, kad linai nebūtų žolėti, per Užgavėnes neužmiršk
žlugto išsiskalbti.
Kad bitės daug medaus prineštų, gerai spiestų, per Užgavėnes
reikia susodinti į kubilą keletą vaikų, uždengti juos paklode, vežioti juos
kaip bites zyziančius ir vandens prašančius po sodybas. Vaikai zyzia, šaukia
„Vandens! Vandens!“, o sutiktieji juos vandeniu laisto..
Laukuvoje nuo seno buvo paprotys Užgavėnių dieną ten, kur
yra jaunimo, daržinėse prie balkio pririšti supynes (už visų kampų karklubą,
duplikes). Po to visi jauni susėda per dumplikės vidurį, kiti galuose atsistoję
spiria, siūbuoja. Pasakojama, kad anksčiau Užgavėnių dieną taip suptis eidavo
ir seneliai. Dažnai supynės kaime taisydavo vienas ar du ūkininkai - vi